Help, hoe schrijf ik een persbericht?

Je moet een persbericht schrijven voor je toneelclub of voor je eigen bedrijf. Maar hoe doe je dat? Waar moet je op letten? En hoezo moet een persbericht oprolbaar zijn?

In de praktijk blijkt het nog helemaal niet zo simpel een goed persbericht te maken. Maar met mijn twintig tips kom je een heel eind. Begin december 2016 deelde ik mijn tips al met de deelnemers van het Cultuurcafé Houten tijdens een speciale workshop bij de Houtense Helden. Nu jij nog!

Tip 1 t/m 7.

  1. Stel een goede perslijst samen. Wees creatief: jouw doelgroep kan groter zijn dan je denkt.
  2. Stuur je persberichten op naam van een redacteur, in plaats van naar een algemeen redactieadres.
  3. Let goed op de deadlines voor het inleveren van je persbericht.
  4. Kijk ook eens online naar mogelijkheden om zelf je persberichten te plaatsen.  Tegenwoordig wordt dit door sommige HAH-kranten zelfs ook als eis gesteld. Achteraf kan dan nog publicatie in de krant volgen.
  5. Bepaal de nieuwswaarde van je persbericht. Kernwoorden: actueel, belangrijk, bijzonder en/of bekend.
  6. Pas je persbericht aan op de media waarvoor je schrijft.
  7. Schrijf een persbericht waaraan de redacteur weinig of geen werk heeft. Veel gemaakte fouten bij het schrijven of aanleveren van een persbericht: het bevat geen actueel nieuws, de opbouw is verkeerd of het taalgebruik is te wervend.

Alle twintig tips weten? Stuur een mail naar info apestaartje puurtaal.nl. Krijg je per omgaande een PDF’je van me..

© Tekstbureau PuurTaal, Mariëtte Woudenberg